اشتغال بانوان و نقش زن در انسجام اسلامى(1)
اشتغال بانوان و نقش زن در انسجام اسلامى(1)
اشتغال بانوان و نقش زن در انسجام اسلامى(1)
نويسنده: زهرا کريمى
اسلام غايت انسانى را در قرب به خدا به عنوان نهايىترين و کاملترين هدف هستى مىداند و از اينرو به تبيين وظايف فردى و اجتماعى زنان و مردان مىپردازد.
با اين ديد اگر بخواهيم نظر اسلام را در مورد اشتغال، جويا شويم مىتوان گفت که شغل و اشتغال در هر سطحى از مراتب آن، مطلوبيت استقلال ندارد بلکه تنها وسيله و ابزارى تلقى مىشود که با حفظ شرايط و خصوصيات، مىتواند مقرب انسان به خدا باشد از اين جهت ممدوح به شمار مىآيد و در غير اين صورت چيزى جز مانع از رسيدن به هدف واقعى تلقى نمىگردد.
در ادامه به بيان ديدگاههاى مختلف در زمينه اشتغال زنان مىپردازيم و سرانجام نظر اسلام را به صورت اجمالى مطرح مىکنيم. اما قبل از بيان ديدگاهها لازم است تعريفى از اشتغال ارائه دهيم تا موضوع بحث به خوبي، روشن گردد.
برخى تعريف اشتغال را «به مجموعه فعاليتهايى که در يک دوره معين که در مقابل آن مزدى پرداخت مىشود» بيان کردهاند. (21) براساس اين تعريف، زنانى که در دوره معين به فعاليت مىپردازند و در قبال اين فعاليت مزد دريافت مىکنند زنان شاغل محسوب مىشوند و موضوع بحث ما درباره اشتغال اين زنان مىباشد. با اين تعريف، کار بسيارى از زنان که در خانه و به صورت کار شخصى انجام مىدهند از موضوع بحث خارج مىگردند و فقط آن دسته از فعاليتها را شامل مىشود که اساسا در خارج از منزل و کار شخصى و در محيط اجتماعى صورت مىپذيرد.
بعد از اين تعريف اجمالى به طرح ديدگاههاى مختلف درباره اشتغال زنان مىپردازيم.
صاحبنظران براى تبيين و بررسى اين تبعيض به طرح سه نظريه عمده پرداختهاند؛ اين سه نظريه عبارتند از: تئورى نئوکلاسيک، تئورى تجزيه شدن بازار کارو تئورىهاى جنسيتي.
با اين ديد اگر بخواهيم نظر اسلام را در مورد اشتغال، جويا شويم مىتوان گفت که شغل و اشتغال در هر سطحى از مراتب آن، مطلوبيت استقلال ندارد بلکه تنها وسيله و ابزارى تلقى مىشود که با حفظ شرايط و خصوصيات، مىتواند مقرب انسان به خدا باشد از اين جهت ممدوح به شمار مىآيد و در غير اين صورت چيزى جز مانع از رسيدن به هدف واقعى تلقى نمىگردد.
در ادامه به بيان ديدگاههاى مختلف در زمينه اشتغال زنان مىپردازيم و سرانجام نظر اسلام را به صورت اجمالى مطرح مىکنيم. اما قبل از بيان ديدگاهها لازم است تعريفى از اشتغال ارائه دهيم تا موضوع بحث به خوبي، روشن گردد.
برخى تعريف اشتغال را «به مجموعه فعاليتهايى که در يک دوره معين که در مقابل آن مزدى پرداخت مىشود» بيان کردهاند. (21) براساس اين تعريف، زنانى که در دوره معين به فعاليت مىپردازند و در قبال اين فعاليت مزد دريافت مىکنند زنان شاغل محسوب مىشوند و موضوع بحث ما درباره اشتغال اين زنان مىباشد. با اين تعريف، کار بسيارى از زنان که در خانه و به صورت کار شخصى انجام مىدهند از موضوع بحث خارج مىگردند و فقط آن دسته از فعاليتها را شامل مىشود که اساسا در خارج از منزل و کار شخصى و در محيط اجتماعى صورت مىپذيرد.
بعد از اين تعريف اجمالى به طرح ديدگاههاى مختلف درباره اشتغال زنان مىپردازيم.
طرح ديدگاهها:
صاحبنظران براى تبيين و بررسى اين تبعيض به طرح سه نظريه عمده پرداختهاند؛ اين سه نظريه عبارتند از: تئورى نئوکلاسيک، تئورى تجزيه شدن بازار کارو تئورىهاى جنسيتي.
تئورى نئوکلاسيک
تئورىهاى تجزيه شدن بازار کار
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}